Wat voor invloed heeft COVID-19 op het bedrijf Coolblue?
10/18/2021 - 09:22
- Student work
Dit artikel was geschreven door Tim van Rooijen als onderdeel van het vak Professionele en Communicatieve Vaardigheden tijdens academisch jaar 2020 - 2021
Vandaag de dag is het COVID-19 virus het meest besproken onderwerp in ons land maar ook over de gehele wereld speelt het virus een grote rol in het dagelijks leven. In veel landen lijdt de economie onder de crisis en steeds meer bedrijven moeten hun deuren sluiten. Ook het Nederlandse bedrijf Coolblue lijkt nadelen te ondervinden aan het virus.
Prijsstijgingen
Onlangs kwamen er veel berichten binnen over de prijzen van Coolblue, ze zouden flink zijn gestegen. Neem als voorbeeld een PlayStation 4 die in bijna elke winkel of webshop in Nederland voor een prijs van ongeveer € 250 euro te verkrijgen is, steeg bij Coolblue naar € 318 euro. Zowel RTL Z als de NOS zouden een interne e-mail van het bedrijf in handen hebben waarin zou staan dat deze prijsstijgingen te maken zouden hebben met het COVID-19 virus. De simpelste reden die je hierbij zou kunnen bedenken is de productie in China. Zoals bij zoveel bedrijven komt een deel van het assortiment uit China. Dit land is als eerste op een heftige manier getrokken door het COVID-19 virus, hierdoor lag de productie op een laag pitje of geheel stil. Om te voorkomen dat de producten uitverkocht zouden raken heeft het bedrijf er dus voor gekozen de prijzen op te krikken.
Sinds een aantal weken is de productie in China weer voor een groot gedeelte opgestart en dit zie je dan meteen terug in de Logistieke wereld, en daarmee ook in de prijzen van Coolblue. Je kunt weer een PlayStation 4 kopen voor een normale prijs. (Nu.nl, 2020) (ANP Nieuws, 2020)
Reclames
Ook de bekende Coolblue reclames zul je de afgelopen tijd minder op de televisie hebben gezien. Het bedrijf is namelijk voor een tijdje gestopt met het maken van reclame voor haar producten. Dit hield in dat er voor een tijdje geen producten van het bedrijf te vinden waren op prijsvergelijkers en er geen advertenties te vinden waren in de zoekmachines. Ook deze maatregel werd genomen om te voorkomen dat het assortiment te snel uitverkocht zou raken. Zelf zegt het bedrijf bezig te zijn geweest om de magazijnen tot de nok toe te vullen. Inmiddels zijn ook de advertenties en de reclamespotjes van Coolblue weer online te vinden. (Meijer, 2020) (Visser, 2020)
Aanpassing assortiment
De afgelopen periode veranderde er nog iets binnen Coolblue. Het bedrijf kreeg te maken met een forse groei in het aantal bestellingen, vooral producten als monitoren, webcams en vriezers vlogen over de toonbank. Dit had natuurlijk te maken met het feit dat mensen op het moment vooral thuiswerken. Coolblue spreekt van een stijging van honderden procenten vergeleken met de verkoop vóór de coronacrisis. Vanwege deze forse stijging heeft het bedrijf besloten om deze productgroepen in grotere aantallen op te gaan slaan. In tegenstelling tot de producten die hierboven worden gbenoemd waren er ook een aantal productgroepen die het bedrijf heeft 'uitgezet'. Dit betekende dat producten zoals koffers, navigatiesystemen en barbecues voor een periode minder werden aangeboden. (Poort, 2020)
Sluiting fysieke winkels
Vanwege de forse stijging in de verkoop van onlineproducten heeft Coolblue op 16 maart besloten om alles fysieke winkels vanaf 17 maart te sluiten. Deze sluiting duurde tot 6 april. Vanwege het grote aantal thuiswerkers en de daarbij horende orders van apparatuur kwam er een hoge druk te liggen op de magazijnen van Coolblue. Met de sluiting van de fysieke winkels focuste het bedrijf zich alleen nog maar op de verkoop vanuit de webshop. Door deze keus te maken verminderde de druk op de magazijnen. (Retail News, 2020) (Coolblue, 2020)
Coolblue heeft de afgelopen periode net als de meeste andere bedrijven in Nederland moeten inspelen op de veranderingen door het COVID-19 virus. Het bedrijf ging van prijsstijgingen en een lage voorraad, naar aenorme drukte. Soms was de glimlach bij Coolblue misschien een momentje wat minder, maar ondertussen doet Coolblue weer alles voor een glimlach.
Bibliografie
ANP Nieuws. (2020, februari 24). MEDIAWATCH: Coolblue verhoogt prijzen omdat aanvoer door corona
terugloopt. Opgehaald van advance-lexis-com
Coenen, R. (sd). Macbook prijsstijging. Prijsstijging Macbook Twitter. Twitter.com, Twitter.
Coenen, R. (sd). Stijging prijs Macbook. Twitter.
Coolblue. (2020, Maart 16). Nieuws - Coolblue zet alles op alles om Nederland en België werkend te
houden. Opgehaald van nieuws.coolblue.nl
Meijer, B. (2020, februari 24). "Coolblue verdwijnt grotendeels uit productvergelijkers en gooit prijzen
omhoog door Corona" - hardware info. Opgehaald van nl.hardware.info
Nu.nl. (2020, februari 24). Coolblue past prijzen aan door voorraadproblemen vanwege coronavirus.
Opgehaald van Nu.nl
Poort, F. (2020, Maart 16). Coolblue past aanbod aan op corona: meer vriezers en webcams. Opgehaald van
rtlnieuws.nl
Retail News. (2020, Maart 16). Coolblue sluit tijdelijk alle winkels wegens 'enorme vraag' online.
Opgehaald van retailtrends.nl
Visser, J. (2020, februari 24). Vreemde prijsstijgingen en stilte; wat is er met Coolblue aan de hand? .
Opgehaald van Metronieuws.nl