Pakketbezorging wordt efficiënter en accurater

Pakketbezorging wordt efficiënter en accurater

06/03/2025 - 08:54

Consumenten klagen vaak over pakket- en boodschappenbezorging, vooral over het aantal bestelauto’s in woonwijken. Toch ligt het echte probleem eerder bij het rijgedrag en parkeren dan bij het aantal voertuigen zelf. Volgens Hans Quak lector Smart Cities & Logistics bij Breda University of Applied Sciences is bij pakketbezorgers zoals PostNL en DHL de bezorgrit al zo efficiënt dat verdere optimalisatie weinig oplevert. Wel is er bij boodschappenbezorging, zoals bij Albert Heijn versus Picnic, verschil: Picnic werkt met beperkte tijdvakken en hogere dropdichtheid, wat efficiënter is.
Logistics NL
  • Kennis

PostNL ziet toch ruimte voor verbetering. Het bedrijf werkt aan een centraler planningsproces en introduceerde een vast team per depot. Daarmee wil het kennis behouden, tools beter benutten en beter inspelen op verschillen in weekdagen en de verschuiving richting afhaalpunten en pakketautomaten. Hoewel veel planning nog handwerk is, helpt automatisering en ervaring bij het optimaliseren van routes.

Rijgedrag blijft een zichtbaar probleem in woonwijken, vooral als bezorgers gehaast parkeren of te hard rijden. Tijdgebrek speelt hierbij een grote rol. Mogelijke oplossingen zoals speciale losplekken of extra bezorgkosten zijn nog lastig te realiseren. PostNL probeert via trainingen, klachtenanalyses en gesprekken het gedrag bij te sturen.

Een belangrijke oplossing ligt in pakketautomaten. In Nederland is thuisbezorging nog standaard, maar in landen als Polen gebeurt 80% van de bezorging via automaten. Ook hier stijgt hun aantal, mede doordat webshops zoals Wehkamp bezorgkosten differentiëren. PostNL breidt zijn netwerk uit tot 1600 automaten, wat leidt tot minder straatbewegingen en dus efficiëntere en duurzamere logistiek.

Daarnaast is nauwkeuriger plannen cruciaal. Picnic werkt met strakke tijdvakken van 20 minuten dankzij gedetailleerde klantinformatie. PostNL gebruikt dynamische tijdvakken die kleiner worden naarmate het bezorgmoment nadert, wat leidt tot meer succesvolle bezorgingen. Lokale kennis van vaste bezorgers speelt daarbij een grote rol. Ook wordt geëxperimenteerd met bezorgtips bij lastige adressen, zodat nieuwe bezorgers beter voorbereid zijn.

Ten slotte wordt in steden als Utrecht gewerkt aan autovrije woonwijken zoals Merwede, met centrale hubs en pakketwanden. Dit stelt nieuwe eisen aan stadslogistiek. Voor pakketten zijn er oplossingen, maar boodschappen bezorgen is lastiger. Sommige supermarkten sluiten deze postcodes nu uit. In Frankrijk zijn pick-up-points populair – een mogelijk alternatief. Quak komt met het idee voor standaard bezorgkluizen in woningen, net als brievenbussen. PostNL onderzoekt samen met gemeenten hoe pakketbezorging in autoluwe gebieden mogelijk blijft via bijvoorbeeld fietslogistiek of gedeelde pakketautomaten.

Conclusie:
Pakketbezorging wordt efficiënter door betere planning, meer automatisering, gebruik van pakketautomaten en nauwkeurigere tijdvakken. De logistieke uitdagingen verschuiven van efficiëntie naar leefbaarheid in woonwijken, waarbij samenwerking met gemeenten en innovatieve oplossingen essentieel zijn.

Bron: Bestelauto.nl