Marketingstrategie Bol.com
01/25/2022 - 15:11
- Studentenwerk
Door Kim Kesteloo - 181035
Aanpassing marketingstrategie
Waar eerder de focus op televisie en radio lag, heeft Bol.com ervoor gekozen haar marketingstrategie binnen 10 maanden aan te passen en zich te focussen op sociale media (Adwise - your digital brain, 2018). Op die manier probeert de onderneming zichzelf in staat te stellen direct te kunnen inhaken op relevante momenten. Heeft deze manier van adverteren en reageren van Bol.com op Facebook ook daadwerkelijk de gewenste effecten?
De gewenste effecten
Volgens Olav van Dam, sociale mediamanager bij Bol.com, zijn er vijf doelen te onderscheiden.
- Aanwezigheid. De doelgroep van Bol.com bevindt zich op sociale media. Het is daarom belangrijk volgens Van Dam om zich als onderneming hier te vestigen.
- Gezien worden. Het bedrijf probeert zowel zichtbaarheid als merkvoorkeur te creëren. Een consument moet Bol.com kunnen zien op het sociale platform en moet Bol.com willen kiezen boven een ander e-commerce bedrijf. Op deze manier probeert Bol.com engagement te creëren bij de klant.
- Mensen prikkelen. De onderneming wil, onder andere via Facebook, naamsbekendheid genereren en het platform een beetje leuker maken voor de gebruikers en hen zo triggeren.
- Timing. Het is voor Bol.com erg belangrijk om gelijk in te kunnen haken op berichten of gebeurtenissen om zo op het juiste moment relevant te zijn.
- Toegankelijk zijn. Doordat Bol.com zich op sociale media bevindt, kan de doelgroep makkelijk te woord gestaan worden. Op deze manier probeert het bedrijf opnieuw merkvoorkeur te creëren (Adwise - your digital brain, 2018).
Door naar de mening van de consument en de resultaten van Bol.com te kijken, wordt duidelijk of de strategie, met betrekking tot marketing, de gewenste effecten heeft.
De positieve effecten
Eerste post onder leiding van Olav van Dam
Bol.com bereikt grote naamsbekendheid door dubbelzinnige, grappige en cynische berichten te plaatsen. Bovenstaand bericht is het eerste bericht dat onder leiding van Olav van Dam werd geplaatst. De post bereikte ruim 2,5 miljoen mensen (Adwise - your digital brain, 2018). Op de foto is ook te zien dat het bericht 2.105 keer gedeeld is, 10.000 reacties heeft ontvangen en 20.000 keer ‘leuk’ gevonden is. Ook heeft Bol.com twee ‘De Beste Social Media Awards’ gewonnen voor beste webcare en beste merk (Adwise - your digital brain, 2018).
Voor de realisatie van de aangepast marketingstrategie heeft Bol.com haar marketingbudget vergroot. Met name door deze investering is het bedrijf gegroeid (Boogert, 2014). Onderstaande foto geeft de groei van de winkelafzet, de afzet van nieuwe producten en de afzet in België weer in de jaren 2013 en 2014. In alle drie de segmenten heeft een groei plaatsgevonden.
Daarnaast is Bol.com viraal gegaan met een post gerelateerd aan Temptation Island, een populair programma op RTL5. Door in te spelen op bijvoorbeeld actuele programma’s, genereert de onderneming veel aandacht onder gebruikers maar ook onder de media. De post is binnen 13 minuten 2,5 duizend keer ‘geliked’ en heeft 1,9 duizend reacties ontvangen (Zoé, 2018).
Bol.com behaalde in 2016 een jaaromzet van €730 miljoen mede door de slimme marketingstrategie van de onderneming. Naast het feit dat het bedrijf zich op sociale media bevindt, zorgt het er door middel van GTIN/EAN-codes voor dat het bovenaan staat in Google zoekresultaten (Dutch Web Design, 2016).
Als laatste, Bol.com onderscheidt zich van haar concurrenten door op deze manier te adverteren en op een andere manier in te spelen op de doelgroep.
De negatieve effecten
Door de vaak grappige maar daarmee ook harde reacties van Bol.com kan het bedrijf als niet-klantvriendelijk worden ervaren door bezoekers. Onderstaande foto geeft een voorbeeld van een cynische reactie van Bol.com op een bezoeker.
Daarnaast kan een klant zich niet serieus genomen voelen wanneer hij/zij een cynische reactie krijgt op een serieuze vraag of opmerking. De klant kan dan besluiten een product bij een andere winkel te komen. Het creëren van merkvoorkeur werkt dan averechts.
Echter, onderstaande foto geeft weer dat Bol.com tussen alle grapjes door toch serieus kan reageren op een klacht in de reacties van een geplaatst Facebook bericht.
Verder, Bol.com heeft ervoor gekozen zich te focussen op sociale media en televisie en radio-advertenties naar de achtergrond te plaatsen. Echter, op deze manier wordt een andere doelgroep gepasseerd.
Consumenten die zich niet op sociale media bevinden, worden minder direct benaderd en verkrijgen niet dezelfde informatie als sociale mediagebruikers. Hierdoor zal deze groep minder snel voor Bol.com kiezen en sneller naar de concurrent gaan die wél veel via televisie en radio adverteert.
Het totaaloordeel
Al met al zijn er meer voor- dan nadelen op te noemen voor de merkwaardige marketingstrategie van Bol.com. Echter, er moet wel overwogen worden of de genoemde nadelen niet een grotere negatieve waarde in geld opleveren dan de genoemde voordelen een positieve waarde in geld opleveren.
Uit deze evaluatie is op te maken dat Bol.com de gewenste doelen wel degelijk bereikt. Een aantal geplaatste berichten op de Facebookpagina van de onderneming zijn viraal gegaan, de populariteit van Bol.com is gestegen, de omzet van het bedrijf is gestegen en het ontvangt dagelijks veel positieve reacties op de geplaatste berichten. De vele positieve reacties overtreffen de negatieve reacties. Daarbij reageert de marketingafdeling tussen de grappen door ook op serieuze klachten en houdt zij de consument op die manier tevreden.
Kortom, Bol,com bereikt de vijf door haar gezette doelen; aanwezigheid, gezien worden, mensen prikkelen, timing en toegankelijk zijn.
Naar mijn mening zou Bol.com zeker haar marketingstrategie moeten behouden aangezien het wel degelijk werkt en het de gewenste effecten op haar publiek heeft.