Gezocht: West-Brabantse studenten die wat bij willen verdienen als buschauffeur

Gezocht: West-Brabantse studenten die wat bij willen verdienen als buschauffeur

10/10/2023 - 16:22

Busmaatschappij Arriva heeft een flink tekort aan chauffeurs en de werknemers die rijden worden steeds ouder. Daarom probeert het vervoersbedrijf nieuw personeel te werven onder studenten. Een aantal van hen kon een proefritje maken op de bus.
Logistics NL
  • Stories

Geen theoretische toetsen deze ochtend voor Quinten de Borst (19). De student Built Environment krijgt bij aankomst op de Breda University of Applied Sciences (BUas) namelijk te horen dat er een touringcar voor hem klaarstaat voor een proefrit. Een presentje van Arriva die hoopt zo meer studenten te verleiden voor een bijbaan op de rijbaan. ,,Het ging zowel moeilijker als makkelijker dan gedacht. Je zit voor de sturende wielen en dat is echt wennen”, vertelt De Borst na afloop.

 

De vacature bij Arriva noemt hij voor de rest ‘interessant’. De tijden zijn flexibel, het salaris goed en een gratis rijbewijs D is natuurlijk ook niet verkeerd. Dit in ruil voor 1600 gewerkte uren, of ongeveer twee jaar als je twaalf uur per week werkt. Dat Arriva nieuwe werknemers zoekt onder studenten snapt De Borst wel. ,,Ik maak in Breda ook vaak genoeg mee dat er wel een bus is, maar geen bestuurder.”

Niet erg sexy

Volgens Suzan van Beek van Arriva staan er momenteel tientallen vacatures open in West-Brabant. Bovendien gaan steeds meer buschauffeurs met pensioen en erg sexy is het vak onder jongeren niet. Dit terwijl veel studenten die wél op de bus rijden vaak na hun opleiding een dag in de week blijven werken. ,,BUas heeft verder veel opleidingen die met mobiliteit en logistiek te maken hebben, dus ook op die manier biedt de baan een ingang.”

Een goed voorbeeld hiervan is Roy Labruijère. Hij is oud-student Mobiliteit van de hogeschool en werkt als vervoerontwikkelaar bij Arriva. Daarnaast rijdt-ie een dag in de week op een lijndienst, want het besturen van zo’n groot voertuig blijft hem trekken. ,,Daarnaast is het een sociaal vak en als buschauffeur zie je de steden zowel overdag, ’s avonds als ’s nachts.” De reacties op de proefritten noemt Labruijère overwegend positief. Stiekem hoopt hij dat de campagne een handvol nieuwe collega’s zal opleveren.

Dat de bussen uitgerekend voor BUas staan, komt voor een groot deel door Ruud Weijmans. Hij probeert al acht jaar de banden tussen de onderwijsinstelling en het bedrijfsleven in de regio te versterken. Volgens de projectmanager zijn samenwerkingen zoals die met Arriva essentieel voor een gedegen opleiding. ,,De studenten krijgen hiervoor ook een echt studiepunt en mogen hiermee hun vrije studieruimte invullen.” Mocht het project een succes worden, dan verwacht Weijmans dat het wordt uitgebreid richting de internationale studenten van de hogeschool.

Bron: BN DeStem