Duurzaamheidsscan voor vervoersstromen van en naar evenementen

Duurzaamheidsscan voor vervoersstromen van en naar evenementen

07/08/2024 - 10:35

Breda University of Applied Sciences (BUas), Logistics Community Brabant (LCB) en MOJO Concerts zijn een onderzoek gestart naar vervoersstromen naar evenementen. Dit artikel vertelt je meer over het onderzoek en de eerste bevindingen van deze samenwerking.
Logistics NL
  • Kennis
  • Onderzoek
  • Stories

Wat is er onderzocht? 

Het onderzoek, dat door studenten is opgezet en uitgevoerd, heeft als hoofddoel om door middel van een duurzaamheidsscan inzicht te krijgen in de vervoersstromen van bezoekers naar en van grote evenementen. Door deze inzichten kan er gericht worden gewerkt aan het verminderen van CO₂-uitstoot die samen gaat met de verplaatsingen van bezoekers van en naar evenementlocaties.  

Het project richt zich op evenementen georganiseerd door MOJO Concerts in het Goffertpark in Nijmegen, waarbij twee events zijn geselecteerd: concerten van Rammstein en Bruce Springsteen.  

Hoe is het onderzoek uitgevoerd?  

Tijdens de concerten zijn door studenten korte enquêtes afgenomen onder de bezoekers. Naast het onderzoek op locatie zijn er later ook digitale enquêtes verstuurd om extra informatie te verzamelen. 

Tijdens het Bruce Springsteen concert werden 818 enquêtes live afgenomen. Bij het Rammstein concert werden 652 enquêtes ingevuld. Dit leverde waardevolle data op over de herkomst van de bezoekers, gebruikte vervoersmiddelen en motivaties om te kiezen voor dit vervoersmiddel. Aan mensen die met de auto kwamen, werd ook gevraagd met hoeveel personen ze in de auto zaten. Bij het onderzoek is gekeken naar drie mogelijke redenen waarom mensen hun vervoermiddel kiezen: comfort, betrouwbaarheid en snelheid. Deze motivaties worden ook door het CBS gebruikt in hun onderzoeken. 

Het onderzoek werd uitgevoerd door een team van acht studenten, zowel nationaal als internationaal, onder begeleiding van drie coördinatoren. Deze studenten hebben niet alleen bijgedragen aan het veldonderzoek, maar ook aan de analyse van de verzamelde data.  

Deze samenwerking bood de studenten een unieke leerervaring, mede dankzij de steun van MOJO Concerts, die hen in de watten legde tijdens de evenementen. 

Eerste bevindingen  

Uit het onderzoek bleek dat een aanzienlijk percentage van de bezoekers met de auto naar de concerten komt. Bij het concert van Bruce Springsteen gebruikte 58% van de bezoekers de auto als vervoermiddel, terwijl dit percentage bij het concert van Rammstein zelfs 70% was. Openbaar vervoer en georganiseerde busreizen werden veel minder vaak gebruikt. Bij het concert van Bruce Springsteen kwam 17,5% van de bezoekers met het openbaar vervoer en 12% met een georganiseerde busreis. Bij het concert van Rammstein kwam 20% met het openbaar vervoer en 6,5% met een georganiseerde busreis. Het overige deel van de bezoekers kwam met de fiets of te voet. 

De resultaten laten zien dat comfort de belangrijkste reden was voor bezoekers om de auto te kiezen (42,5%). Andere motivatoren, betrouwbaarheid en snelheid, speelden een minder prominente rol wanneer werd gekozen voor de auto.  

Hoe nu verder? 

Het onderzoek is nog niet afgerond, maar de voorlopige resultaten wijzen op een aantal concrete vervolgstappen. Een van de belangrijkste uitdagingen is het ontwikkelen van maatregelen, beïnvloedingsmogelijkheden en incentives om bezoekers te motiveren voor duurzamere vervoersmiddelen te kiezen.  

Het uiteindelijke doel is een modal-shift te realiseren naar een duurzame modal-split, waarbij een groter deel van de bezoekers gebruikmaakt van milieuvriendelijke vervoersopties, met als doel de CO₂-uitstoot te verlagen. 

Dit onderzoek is een belangrijke stap richting duurzamere evenementen. Door samenwerkingen tussen partners als BUas, LCB en MOJO Concerts, worden waardevolle inzichten verkregen die kunnen bijdragen aan het verminderen van de CO₂-uitstoot van grote evenementen.