De logistiek achter de Formule 1

De logistiek achter de Formule 1

10/18/2021 - 09:27

De Formule 1 is een van de grootste sportevenement van onze planeet. Het seizoen van 2019 is verdeeld over 5 contineten met 21 races en tien verschillende teams. Alle goederen moeten voor het seizoen op tijd aanwezig zijn voor elke race. De Formule 1 is dus een enorme logistieke operatie die zo efficiënt mogelijk moet verlopen. In dit rapport beschrijf ik het logistiek proces van de Formule 1. (Boxtel, GDTODAY.net, 2019) (Owen, 2020)
Logistics NL
  • Studentenwerk

Dit artikel was geschreven door Rik Leemans als onderdeel van het vak Professionele en Communicatieve Vaardigheden tijdens academisch jaar 2020 - 2021

 

De Formule 1 is een van de grootste sportevenement van onze planeet. Het seizoen van 2019 is verdeeld over 5 contineten met 21 races en tien verschillende teams. Alle goederen moeten voor het seizoen op tijd aanwezig zijn voor elke race. De Formule 1 is dus een enorme logistieke operatie die zo efficiënt mogelijk moet verlopen. In dit rapport beschrijf ik het logistiek proces van de Formule 1. (Boxtel, GDTODAY.net, 2019) (Owen, 2020)

De efficiëntie achter het logistieke proces

Elk van de tien teams van de Formule 1 moet zijn eigen logistiek regelen voor het hele seizoen. De Formule 1 coureurs op de juiste race krijgen is, maar de helft van het werk. Alle goederen op de juist plaats, op de juiste tijd en in de juiste conditie krijgen vraagt om een enorm efficiënt logistiek proces. In het Formule 1 seizoen zijn er om de 1 of 2 weken een grote race. De efficiëntie in het logistieke proces moet hiervoor perfect zijn.

Zo moet elk team ruim 160 duidend kilometer afleggen. Per team neemt ongeveer 50 ton vracht mee voor het hele seizoen. De vracht bestaat uit van alles zoals: kook-equipment, stoelen, gereedschap, kantoorartikelen, banden, de Formule 1 auto’s zelf en nog veel meer. Letterlijk alles wordt dus getransporteerd van de kleinste schroefjes tot hele teamgebouwen. De autosportbond FIA, vervoert ook nog eens 150.000 kilo aan apparatuur. De enorme logistieke operatie wordt getransporteerd met vrachtwagens, schepen en vliegtuigen over op de wereld. Na afloop van het seizoen worden alle goederen weer teruggestuurd naar de basis van het desbetreffende team. (Bloemhof, Formule1.nl, 2018) (Hucklesby, 2020)

Het vooruitplannen en de logistieke dienstverlener van de Formule 1

De Formule 1 gaat aan het einde van het seizoen alweer vooruitplannen voor het volgende seizoen. Elk van de tien teams stuurt 3 maanden voor de eerste race al vracht per schip naar de race locaties buiten Europa. Dat schilt veel tijd en geld in plaats van met het vliegtuig. In Europa is de logistiek na de volgende race veel gemakkelijker door wegtransport. De Formule 1 teams zijn ook bijna allemaal gevestigd in Europa. De Formule 1 heeft DHL als logistieke dienstverlener om dit allemaal te regelen sinds 2004. DHL is de belangrijkste dienstverlener van de Formule 1 en vervoert tot wel 2000 ton vracht. Dat kan via multimodaal vervoer over 220 landen wereldwijd. De trackside manager logistiek op locatie moet ruim van te voren zich bezig houden met het volgende: nieuwe routes plannen (wanneer races op de kalender verschuiven), vliegtuigen reserveren en achter komen wat de zeevracht gaat kosten.

Wat zijn de logistieke uitdagingen?

Elke race kent zijn eigen uitdagingen. Monaco is berucht om zijn krappe haven en smalle straten. In China is op het circuit volop ruimte, maar is de afstand van vliegveld naar circuit is erg groot.

De goederen naar het juiste circuit vervoeren is voornamelijk een uitdaging als er een grote afstand is. Er moet rekening gehouden worden met diverse partijen om alle goederen op tijd op de juiste locatie te krijgen voor zo goedkoop mogelijke prijs. Een van die partijen zijn de douaniers in alle verschillende landen. Bijvoorbeeld de Chinezen douaniers hebben zo zijn eigenaardigheden. De douaniers werken van acht tot vier uur. Buiten dat tijdvak, krijg je niets het land in. Dan moeten de teams wachten op hun spullen en dat kan erg frustrerend zijn. Daar moet je rekening mee houden.

Politiek kan ook een logistieke uitdaging zijn. Het vertrek van de Britten uit de EU kan zorgen voor enorm veel tijdverlies. Zeven van de tien teams hebben hun fabriek in Engeland. Als de Britten uit de EU gaan moeten alle vrachtwagens voor elke race worden tegengehouden bij de grens . Verder kunnen er logistieke uitdagingen ontstaan met bedrijven die het totale transport verzorgen voor een specifiek team. Een voorbeeld is een bedrijf in Brazilië die op het laatste moment aangaf dat, maar een deel van de goederen meekon naar Brazilië. Er was geen ruimte meer op de geplande vlucht voor het overige deel van de goederen. Om de kosten te besparen was het andere deel van de goederen via de luchtvrachtvervoer van het team met een alternatieve vlucht toch nog op locatie gebracht.

 

De logistiek achter de Formule 1 is een ingewikkeld logistiek proces. De juiste goederen, op de juiste plaats, op de juiste tijd, op de juiste plaats krijgen vraagt om efficiëntie in het hele logistieke proces van de Formule 1. De efficiëntie moet hiervoor perfect zijn. Om zo efficiënt te werken is het vooruitplannen erg belangrijk. Aan het einde van het Formule 1 seizoen wordt er al gepland voor de volgende raceseizoen. De Formule 1 heeft voor het logistiek proces hulp nodig van zijn belangrijkste logistieke dienstverlener DHL. Er kommen veel logistieke uitdagingen bij kijken. Elk circuit heeft zijn uitdagingen, maar de grootte afstanden en diverse betrokken partijen zijn de belangrijkste logistieke uitdagingen voor de Formule 1.

Bibliografie

(sd). Opgehaald van Formule1.com: https://www.formula1.com/en/toolbar/partners.html
Bloemhof, L. (2018). Opgehaald van Formule1.nl: https://www.formule1.nl/nieuws/race-tegen-de-klok-de-logistieke-megaklus-van-de-f1/
Boxtel, B. v. (2019, december 4). Opgehaald van GDTODAY.net: https://www.gptoday.net/nl/nieuws/f1/252798/de-monsterklus-de-logistieke-zijde-van-de-formule-1-anno-2019
Dijkhuizen, B. (2010, september 24). Opgehaald van Logistiek.nl: https://www.logistiek.nl/supply-chain/nieuws/2010/09/logistiek-bridgestone-formule-1-is-geoliede-machine-10128295
Hucklesby, I. (2020, Mei 13). Opgehaald van jdcpromotions.co.uk: https://www.jdcpromotions.co.uk/racing-behind-closed-doors-the-logistics-of-formula-1/
Owen, O. (2020, Maart 10). Opgehaald van Formule1.com: https://www.formula1.com/en/latest/article.how-does-an-f1-team-get-two-cars-and-42-tonnes-of-freight-to-australiato-australia.7980SpcLE9VSvmBA7qGEA5.html
productions, W. (2018, Juli 10). Opgehaald van Youtube: https://www.youtube.com/watch?v=6OLVFa8YRfM